Saga Bacardí
10130
ESCRITURA DE APERTURA DE CODICILOS Y TESTAMENTO DE RAFAEL GALLISSÁ Y AMAT.

En la ciudad de Barcelona a diez y ocho días del mes de Mayo año del Nacimiento del Señor mil ochocientos y uno. Rafael Gallissá y Amat comerciante antes corredor real de cambios, vecino de la misma, hijo legitimo y natural de Rafael Gallissá y Rovira, mercader de paños de la villa de Valls Campo y Arzobispado de Tarragona y de Catalina Gallissá y Amat consortes, gozando salud perfeta de cuerpo y entendimiento, con entera memoria y habla natural. Entregó a mi Jaime Rigalt y Estrada notario publico de número de Barcelona, subscrito este pliego cerrado con oblea, que dijo contener su postrer codicilo dispositivo, de su correduría de cambios, escrito de mano agena y firmado de la suya propria. Queriendo valga por tal en el mejor modo que haya lugar en derecho. Revocando con el, el codicilo que otorgó ante el Dr. Juan Prats y Cabrer notario publico, que fue de número de Barcelona a veinte y sinco Agosto mil setecientos noventa y seis, y qualesquiera otras disposiciones anteriores sobre este particular, cuio pliego subscribió diciendo quería fuesse conservado en poder mio, y despues de su muerte abierto y publicado el codicilo comprehendido en el. Siendo presentes por testigos rogados por el proprio codicillante Lucián Roca sastre y Antonio Fages practicante la facultad de notaria publica, habitantes en esta ciudad.
Rafael Gallissá y Amat.= Lucian Roca testigo.= Antonio Fages testigo.= Ante mi Jaime Rigalt y Estrada notario, que doy fe conosco al codicillante.

En la ciudad de Barcelona a cincho días del mes de Diziembre, año del Nacimiento del Señor mil ochocientis y quinze. Habiendo fallecido el referido Señor Rafael Gallissá y Amat codicillante repentinamente en el dia veinte y siete de Noviembre ultimo, y dada eglesiastica sepultura a su cadáver. El Señor Ramon Gallissá y Tombá, empleado en el comercio hijo primogenito del prenotado Señor Rafael, requirió a mi dicho Jayme Rigalt, y Estrada notario publico del número y collegio de esta ciudad, abriese la mencionada plica, y publicase el codicilo enserrado ene lla. A cuya requisición conformándome, manifesté al Señor requirente la dicha plica, la qual vista y reconocida por el y por otros circundantes la habrí, y publiqué el insinuado codicilo el tenor del qual a la letra es como sigue.
En el nombre de Dios, amen. Yo Rafael Gallissá y Amat, comerciante, antes teniente de corredor de cambios, propietario actual de una de las corredurías del númeo quarenta en esta ciudad de Barcelona, vecino de la misma; hijo legitimo y natural de Rafael Gallissá y Rovira, mercader de paños, en la villa de Valls, Campo y Arzobispado de Tarragona, en este Principado de Cataluña, difunto, y de Catalina Gallissá y Amat viuda de el, viviente. Hallandome por la gracia de Dios, sano de cuerpo con libre juicio, perfeta memoria, y habla natural. Queriendo por esta particulat disposición prevenir mi ultima voluntad, otorgo el presente codicilo. Con el qual usando de los privilegios concedidos a los obtentores de corredorias de cambios de número endicha ciudad. Y la practica observada in concusamente en este assumpto, dispongo de la mencionada mi correduría, con el uso, exercicio, poderes y facultades anexas y pertenecientes a ella, a fabor de Ramon Gallissá y Tomba, mi hijo primogenito, menor de edad, y para el caso de faltar este, sin hijo alguno legitimi, y natural que no pervenga a edad perfeta de testar, a favor de Antonio Gallissá y Tomba mi segundo hono; Y sucesivamente de los demás hijos varones, que tenga substituiendoles reciprocamente el uno al otro, para el solo mencionado caso de morir sinhijo alguno que no llegue a dicha edad de hazer testamento. Y en defecto de todos los dichos hijos mios, a favor de las hijas que Dios fuere servido darme, la una despues de la otra sucesivamente, verificándose el referido caso de faltar alguna sin hijos, según arriba tengo explidado. En falta de todas las quales hijas, mando la propria mi correduría a D. Baltasar de Bacardí y Tomba primo mio y el prenuerto a mi , a su heredero, o successor, en agracedimiento de los favores tengo recibidos del mismo D. Baltasar. Siendo mi intención positiva y determinada, que si llegado el caso de tener lugar la succession de alguno de los susodichos mis hijos o hijas, el qual se hallare premuerto, habiendo dexado hijos varones o hembras. Entre estas en lugar de su padre o madre en el goza de la referida correduría, según hubieren sucedido a ellos, por via de providencia, peor no de vinculo o fideicomiso, que en ningun modo entiendo poner, sobre este particular. Y declaro expresamente ser mi voluntad, que mientras Raymunda Gallissá y Tomba mi amada consorte durante su vida natural, tanto conservándose viuda, como convolando a segundas nupcias goze el entero usufructo de dicha correduría, con facultad de nombrar persona de toda satisfación para el servicio de la misma correduría, con la obligación a dicha mi esposa de invertir los réditos de ella en subsidio de su manutención, con la familia. Suplicando, como suplico al Rey Nuestro Señor (aque Dios guarde) a sus Reales Ministros, y Consejos donde convenga. Sed ignen aprobar esta disposición mia codicillar en todas sus partes, y darla el curso correspondiente para su entero efecto y cumlimiento.
Esta es mi ultima voluntad, quequiero valga por codicilo en el mejor modo que haya lugar en derecho, renunciando con el actual, el otro codicilo que hixe dispositivo de la misma mi correduría, ante Joan Prats y Cabrer notario, oy difunto, a veinte y cinco Agosto mil setecientos noventa y seis, que quiero reste de ningun valor. En cuio testimonio assí lo firmo en la ciudad de Barcelona a catorze días del mes de Maio del año mil ochocientos y uno.= Rafael Gallisá y Amat.
De la qual abertura de plica y publicación de codicilos el mencionado Señor Ramon Gallissá y Tomba (advertido por mi dicho notario, escribano subscrito rde haversen de tomar la razón en el oficio de hipotecas de esta capital dentro seis días próximos), requirió a mi el mismo notario, formase auto publico, como assí lo practico, que fue hecho en la ciudad de Barcelona en el predicho dia cinco de Diziembre del año mil ochocientos y quinze. Siendo presentes por testigos Jayme Rigalt y Alberch, practicante la facultad de notaria publica, y Mariano Riera escribiente vecinos de esta ciudad.
Ramón Gallissá y Tomba.
En la ciutat de Barcelona a divuit días del mes de Maig, any del Naixement del Señor mil vuitcents hu. Rafel Gallissá y Amat comerciant, antes corredor Real de cambis ciutadá de la mateixa. Fill llegitim y natural de Rafel Gallissá y Rovira, botiguer de paños de la vila de Valls, Camp y Archebisbat de Tarragona, y de Catarina Gallissá y Amat conjuges. Estant ab perfeta salut de cos, y enteniment memoria y paraula. Entregá a mi Jaume Rigalt y Estrada notari publich de número de aquesta ciutat baix firmat, aquesta plica closa ab ostia que digué contenía son postrer testament, escrit de ma agena, y firmat de la sua propria,. Expresant volia que valgués per tal en lo millor modo que de dret pugues valer. Revocant, ab ell lo testament que tenia otorgat en poder del Dr. Joan Prats y Cabrer notari a vint y sinch Agost mil setcents noranta y sis, y qualsevols altres testaments y especies de ultima voluntat ordenadas per ell fins ara. La qual plica firma dient volia fos conservada en poder meu, y despues de la sua fi obert y publicat lo testament enclos en ella. Essent presents per testimonis pregats per lo mateix testador Lluciá Roca sastre, y Anton Fages practicant la facultat de notaria publica habitants en aquesta ciutat.= Rafel Gallissá y Amat.= Lluciá Roca testimoni.= Anton Fages testimoni.= En poder de mi Jaume Rigalt y Estrada notari, qui dono fe coneixer al testador.
En la ciutat de Barcelona a cinch días del mes de Dezembre any del Naixament del Señor mil vuit cents y quinze. Habent mort lo referit Señor Rafel Gallissá y Amat testador repentinament en lo dia vint y set de Novembre ultim, y donada eglesiastica sepultura a son cadáver, lo Señor Ramon Gallissá y Tomba empleat en lo comers son fill primogenit. Requirí a mi dit Jaume Rigalt y Estrada notari publich del número y collegi de dita ciutat, obris la mencionada plica, y publicás lo testament enclos en ella. A la qual requisició conformanme, manifestí al Señor requirent la dita plica closa, la qual vista y regoneguda per ell, y per altres personas ques trovaban presents, la obri y publiqui tot lo dit testament, lo tenor del qual a la lletra es com se segueix.
En nom de Deu, amen. Jo Rafel Gallissá y Amat comerciant antes corredor real de cambis, ciutadá de Barcelona, fill llegitim y natural de Rafel Gallissá y Rovira botiguer de paños en la vila de Valls, Camp y Archebisbat de Tarragona, y de Catarina Gallissá y Amat conjuges, estant ab salut per feta de cos y enteniment, memoria y paraula, volent disposar de mos bens (tenint ja ordenat codicil, dispositiu de la correduría de cambis mia propria, en poder del notari aquí pasó a entregar lo rpesent en lo dia de vuy, que confirmo ab lo present) ordeno mon postrer testament. Ab lo qual elegesch en marmessors y executors de aquesta ma ultima voluntat, a Reymunda Gallissá y Tomba carissima muller mia. Als fills y fillas que tindré en lo dia de la mia mort, que tingan la edat de disset años, al Rnt. Anton Gallissá també Pbre. beneficiat de la dita vila de Valls, al Rnt. Joan Gallissá també Pbre. beneficiat de la de Tarrassa, residint en lo propia vila de Valls, los dos estimats germans meus, y a D. Baltasar de Bacardí y Tomba cusí meu domiciliat en aquesta ciutat. Als quals y a la major part de ells, dono ple poder pera cumplir aquesta disposició mia testamentaria conforme trobaran explicat.
Primerament; Vull que tots mos deutes e injurias, sian pagats y esmersadas de mos bens, lo mes prompte se puga, despues de la mia mort, considerada sola la veritat del fet.
Elegesch la sepultura fahedora a mon cadáver, en la Iglesia que dita mia esposa ab los demes marmessors meus disposaran. Volent sia feta de la clase y ab las circunstancias ven vistas a ells. Gastant per lo efecte de mos bens lo que será menester.
Ordeno, que luego despres de mono bit, per descants de la mia anima, sian celebradas las misas que la mateixa muller y marmessors determinaran en las Iglesias per los Sacerdots, y de las caritats de son agrado.
Item: Llego a cada qual dels fills y fillas que deixaré per quant prengan estat, en satisfació de la sua part de heretat y llegitima paterna y demes drets que pugan tenir en mos bens, las quantitats de diner y demes cosas, que apareixeran a la referida esposa mia, y marmessora sobredits atesas las forsas de mos bens, en lo dia de mono bit, ab los pactes, vincles, y condicions, que dita ma muller y marmessors vullan aposarlos.
Item: Deixo a la nomenada Raymunda Gallissá y Tomba apreciada esposa mia, lo enter usdefruit de la mia heretat durant sa vida natural tant conservantse viuda de mi com convolant en segonas nupcias. Sens prestació de caucio alguna. Pero ab la obligació de pagar los carrechs annuals de mos bens, y de mantener en tot lo necessari a la vida humana en sanitat y malaltia, als fills y fillas, que deixaré, fins que hajan pres estat, y rebut los llegats corresponents.
Item: Los demes bens meus, presents y esdevenidors, drets y accions que pugan competirme, en qualsevol part, per qualsevols titols, o causas. Instituesch hereu meu universal a Ramon Gallissá y Tomba mon fill primogenit menor de edat, al qual morint sens fill algun llegitim, y natural, no pervenint a edat perfeta de testar. Substituesch y fas hereu meu universal, a Anton Gallissá y Tomba mon segon fill, y als demes fills varons, que jo tinga en lo dia de mono bit ni junts, sino lo un despres del altre, de grau en grau, observant orde de primogenitura, substituhintlos reciprocament per lo sol cas insimuat de faltar algun de ells, sens fill llegitim y natural, que no arribe a edat de fer testament. Y en falta de tots los dits mos fills, substituesch a las fillas que dexaré semblantment la una despres de la altra, per igual cas de faltar alguna de ellas, sens fill que no pervinga a edat de testar. A la ultima de las quals fillas mias morint en la confirmitat explicada, substituesch y fas hereu meu universal a dit D. Baltasar de Bacardí y Tomba mon cosí, a libre disposició sua, en agraiment als fabors me ha dispensat. Y ell premort a mi y no altrament a son hereu, o sucesor, en lo modo li haja succehit.
Asigno en tudors, y en son cas, lloch y temps curadors d e las personas y bens dels fills, y fillas constituits en menor edat, que deixaré en lo dia de mono bit, fins que hajan cumplert la de vint y sinch añs. A la enunciada Raymunda Gallissá y Tomba ma estimada esposa, y als sobredits Rnts. Anton Gallussá y Joan Gallissá Pbres. mos germans y a dit D. Baltasar de Becardí, peraque regescan y governen las personas de dits fills meus menors. Unstituintlos en bons costums, y administren los bens ab la deguda formalitat, confirme tot ho confio plenament de la sua acreditada conducta, tribuintlos per lo efecte tot lo poder y facultat que de dret y altrament se acostuma, y pot consedirse a semblants tudors, y curadors, testamentaris, ab libre y general administración,s ens limitació ni restaricio alguna.
Aquesta es la ultima voluntat mia. Ab la qual (confirmant los sobre dits mos codicils) revoco lo testament que otorguí en poder del Dr. Señor Joan Prats y Cabrer notari a vint y sis Agost mil setcents noranta y sis. Y qualsevols altres testaments y especie de ultima voluntat fetas per mi fins hara. Volent que lo testament actual prevalga en lo millor modo que de dret tinga lloch. En la qual conformitat aixis ho firmo en la ciutat de Barcelona a catroze días del mes de Maig del any mil vuitcents hu.= Rafel Gallissá y Amat.
De la qual obertura de plica y publicació de testament lo mencionat Señor Ramon Gallissá y Tomba, requiri a mi lo notari baix firmat formas acte publich com aixis ho practico. Quedant advertit al mateix temps haversen de pendrer la rahó en lo ofici de Ipotecas de aquesta capital dins sis días proxims, inseguint la Real Pragmatica Sanció publicada en ella a diset Mars mil setcents sexanta vuit, y la declaración subseguent. Que fon fet en la ciutat de Barcelona a dit dia cinch Dezembre mil vuitcents quinse. Essent presents per testimonis Jaume Rigalt y Alberch, practicant la facultat de notaria publica y Mariano Riera escrivent habitant en aquesta ciutat.
Ramon Gallissá y Tomba, En poder de mi Jaume Rigalt y Estrada notari